Uitgelicht

 

 

Uitgelicht van: 28-04-2016

Drie keer een versie van een en dezelfde opname 

Linksboven het plaatje-zoals-geschoten.
Er staat teveel op, het onderwerp is de tekst van de graffiti; de rest kan weg.
Met dat idee is de uitsnede (crop) van het plaatje linksonder gemaakt.

En vervolgens: 'Less is more'.
Eigenlijk hoef je niet alle letters te laten zien om de mededeling over het voertlicht te krijgen
Het is zelfs beter van niet: Nu moet de kijker met iets meer hersenactiviteit het beeld tot zich nemen.
Resultaat: de tekst wordt beter ingeprent, de meningsuiting van de graffitist (?) is effectiever.

Belangrijker is natuurlijk dat het laatste beeld visueel interessanter is.
Daar gaat het mij om, het aansprekende beeld. 

En meningsuiting? Och, daaraan is geen gebrek.

 

Uitgelicht van: 17-02-2016

Niet zozeer een drieluik deze keer, meer een schikking van zes 'luiken'' 

Zes landschapjes, blijkens de tekst eronder zijn we in de maand mei; 
de natuur ligt zo'n beetje klaar voor de aanstaande zomer.

Het gaat in wezen zes keer om hetzelfde landschapje, of beter gezegd
twee maal drie keer hetzelfde landschapje.
In de bovenste rij staat steeds het bosje in de verte op dezelfde plek in de
de foto. Dat is in de onderste rij ook zo, maar dan iets meer naar rechts
in het beeld.

Hier is dus gespeeld met het standpunt. Een opname maken, een stukje opzij 
lopen,opnieuw een opname, maar dan de camera wel zo houden dat het bosje
in het zoekerbeeld op dezelfde plaats staat als in de eerste opname. Hetzelfde
met de derde opname.
Een eindje verder wandelen en op dezelfde manier nog eens drie plaatjes 
schieten, nu met het bosje steeds wat rechts uit het midden

Zo ontstond er een serie van zes foto's, die allemaal heel duidelijk hetzelfde landschap 
als onderwerp hebben, maar die ook allemaal verschillen.

Eenmaal weer bij elkaar gezet en aan de wand gehangen, kun je zo thuis nog best
lang van zo'n simpel landschapje genieten.

Just a perfect day!

Heeft u vragen of reacties op deze Uitgelicht? 
Stuur me een email!

 

 

Uitgelicht van: 21-01-2016

Een portretopname, gemaakt in mijn studio.
Wat is er over te zeggen?

Allereerst iets over de bovenkant van het hoofd. 
Heel vaak is het de vraag hoeveel lege ruimte je boven het hoofd moet laten. 
Hier heb ik simpelweg geen ruimte boven het hoofd. Sterker nog; het hoofd is 'aangesneden'. 
De nadruk komt zo meer op de ogen te liggen, de meest sprekende delen van elk portret.

Het neutrale grijs van de achtergrond maakt dat de kleur van het portret meer naar voren komt.

En dan het licht: Het penseel van de fotograaf.
Het belangrijkste licht komt van linksboven, uit een ronde flitsparaplu. Het glimlichtje in het oog 
heeft zo de vorm van de zon, dat 'oogt' het meest natuurlijk. 
Vaak zie je 'portretogen' met het vierkante of rechthoekige catchlight van een softbox. 
Soms ook een cirkel van licht op het oog,een soort lichtslangetje, veroorzaakt door een 'ringflits'. 
Die flits is een beetje in de mode geraakt bij glamourfotografen, daardoor zo'n cirkeltje in het oog 
van het model ook.
Belangrijk in deze foto is verder het licht dat schuin van rechtsachter komt.
Daardoor is de glans op het haar ontstaan en het oplichten van  kaak-, rug- en  schouderlijn.
De schaduw naast de neus is opgehelderd door het hoofdlicht een beetje terug te laten kaatsen vanaf 
een stuk wit piepschuim.

Uiteraard  heb ik zorgvuldig op de ogen scherpgesteld en daarna de camera zo gericht dat het model niet
in het midden van het beeld staat. De eerste reflex is om dit portret rechts in het beeld te plaatsen. 
Daarom koos ik voor de andere kant. Doe het eens een beetje anders!

Heeft u vragen of reacties op deze Uitgelicht? 
Stuur me een email!

 

 

 

Uitgelicht van: 11-01-2016

Op de een of andere manier vind ik het leuk om drieluikjes te maken. Eigenlijk is zo'n prent dan een mini-serie,
bestaande uit drie plaatjes. 
Plaatjes in een serie hebben iets met elkaar te maken, er is een onderlinge verbinding.
Dat verbinden kan op allerlei manieren: 
Tijdsverloop, inhoudsverwantschap, zelfde beeld, andere kijkhoek (zie bijvoorbeeld
'One Day In May' bij mijn Vrij werk), beeldelementen die samen iets teweeg brengen, 
etc.De mogelijkheden zijn oneindig.

Onderstaand drieluik is gemaakt van één foto, in drie stukken gesneden. 
Deze drie uitsnedes weer bij elkaar gezet, maar deels op de kop, gespiegeld en in een andere schikking
van links naar rechts.
Het drieluik laat nu in zekere zin de werkelijkheid niet meer zien. Hoewel de drie onderdelen op zichzelf,
stuk voor stuk, realistisch zijn.
De nieuwe schikking leidt tot anders kijken naar het beeld, anders dan naar de oorspronkelijke,
documentaire foto.
Het beeld is wat mij betreft veel spannender geworden.

De originele opname werd gemaakt op een regenachtige vrijdagmiddag, half oktober 2015, bij een grondboring naar
aardwarmte door installatiebedrijf Dick Sjabbens en grondboorder Remon.